Dag 17: van Whitewood naar Hot Springs

24 juli 2018 - Hot Springs, South Dakota, Verenigde Staten

Nou, dat was niet eenvoudig, afscheid nemen van ‘mijn’ ranch.. Cindy klopte tegen zevenen op de deur, die moest onverwacht met haar man naar de dokter en kwam gelukkig wel even gedag zeggen. Ze had heel schattig een kadootje meegenomen, zo’n hoes om je blikje koel te houden, met een tekst over de ranch erop. En haar tel nr zodat ik Airbnb niet meer hoef te gebruiken. Nadat ook mijn buren waren vertrokken (gisteravond waren nog twee meisjes op doorreis gearriveerd) heb ik nog even lekker op de veranda op de schommelbank gezeten tot het tijd was om te vertrekken.

Even langs de Mac om die kale zwemmer weer gerust te stellen, daarna de bergen in. Binnendoor, via alweer een prachtige route, eerst naar Crazy Horse. Ik vond niet dat ze veel opgeschoten waren. Zijn arm en wijsvinger zijn tenminste nog steeds niet losgehakt. Maar goed, veel voorwerk is misschien onzichtbaar en ze krijgen geen ‘federal funding’, dus misschien kunnen ze pas verder als er weer geld is. Maar het bleef leuk om het weer te zien. Daarna Mount Rushmore. Daar was ik alleen maar blij dat alles nog hetzelfde was. Stel je voor dat ze die kop van Trump er tussen hadden gezet..... kwam nog een Nederlandse familie tegen die op weg was naar het noorden en uiteindelijk Seattle. Kon ik nog wat leuke tips meegeven ;). Tot slot van de route naar Sylvan Lake, op aanraden weer van mijn VVV dame uit ND. Schitterend, zie foto’s en video!

Vanaf daar wilde ik binnendoor naar Hot Springs, dat bleek alleen via de Needle Highway te kunnen. Die is nogal steil en smal. Nick, van het stel van de eerste ranch avond, had het doodeng gevonden. Nou, ik vond er nix aan. Ja het was een geweldig mooie route en hier en daar ff opletten, maar ik heb geen druppeltje zweet in mijn handen gehad. Ja, toen ik oog in ook lig stond/zat met twee bizons/buffels (geen idee, google maar, zien er hetzelfde uit, tenminste, de VS variant)!! Midden op de weg, een meter van de auto af. Geweldig gezicht!! Sowieso veel wildlife te zien. Herten en nog meer. Ze waarschuwen ook dat alles daar rondloopt en zeker aan het einde van de dag. Dan komt alles te voorschijn.  Maar het was dus wel verplicht langzaam rijden, dus ik was pas om 1830 in HS.

Twee lessen geleerd dit jaar: check op basis van het aantal inwoners hoe groot de stad een beetje is, waar je wilt verblijven. En trek je niets aan van de sterren die booking.com geeft. Of gebruik die site gewoon niet meer. HS is een dorp. Een verlaten, vervallen dorp. Vind ik tenminste. Er zitten wel meerdere hotelketens, maar ik moest zo nodig een vier sterren (!!!) landhuis (???) boeken. Nou, het kan weer zo in een serie. Mega oud, ruikt naar natte honden (kamer gelukkig niet), totaal vergane glorie, afgebladderd (lelijk) behang, systeemplafond, geen stopcontact te vinden, nog geen föhn in de badkamer, gaat echt nergens over. En ik wilde de laatste nacht nog wel even lekker slapen. De kamer is erger dan bij de tandeloze. Afijn. Morgen in mijn eigen bedje bij DJ. Heerlijk.

Volgens de dame bij de receptie (die een bakelieten telefoon heeft!!) was het eten in het bijbehorende restaurant héérlijk. Ja dank je de koekoek. Als het vlees zo is als het hotel, zijn die koeien al decennia lang dood. Dus via een app gekeken wat de beste recensies had. Een Steakhouse. Ik er heen. Leeg. In de lobby van een hotel. Vermoedelijk ook leeg. Maar goed, dat had ik pas door toen ik binnen was. En weggaan vond ik sneu, al was het maar omdat HS geen alternatieven had. Dus dapper besteld. Komt de dame achter de bar vertellen dat de line dance les net begint. Of ik mee wilde doen. En ja hoor, vlak achter mij, middenin die lege lobby, gaat een meisje aan een stel figuren dansles staan geven. Ik dacht, ach, gekker kan het niet worden, dus ben er vrolijk bij gaan staan. Al was het maar omdat ik het dan kon filmen (met een serieuze blik, alsof ik het later als instructie video ging gebruiken...). Man man wat een sneuheid. Maar eigenlijk wel hilarisch. Moest gewoon lachen toen ik mijn hotelkamer weer binnenstapte. Mijn hondenhok.

Ik ga gauw slapen, morgen vroeg weg, in het eerste beste leuke stadje lekker ontbijten of lunchen (als ik nog iets tegenkom... het is nogal landelijk tot aan Cheyenne...) en dan richting de gezelligheid! Tot morgen (of overmorgen want volgens mij staat er al meteen een concert op het programma morgenavond.. dus kan laat worden, dan schrijf ik de volgende ochtend!)!

1. Annemieke:
    25 juli 2018
    Oh wat een geweldige foto’s en filmpjes weer. Stoer hoor Needle highway ik doe het je geloof ik niet na. Je hebt toch zeker wel meegedaan met de line dance les? Of wacht jij bent natuurlijk al gevorderd! Weltrusten en hoop dat je (toch nog) lekker slaapt!