Dag 1: van Amsterdam naar Vancouver

8 juli 2018 - Vancouver, Canada

“We hebben een bevallingsset aan boord hoor, als het nodig is!”...

Lezers van eerdere blogs, die weten wat voor bizarre dingen ik altijd weer meemaak op mijn reizen, snappen mijn gedachten als ik de stewardess dit hoor zeggen. Niet tegen mij hoor, overigens, maar tegen de dame voor mij. Ik zit nauwelijks, riemen nog niet eens vast, nu al benieuwd of het ongeboren kind de komende 9,5 uur blijft zitten..

Het begin van mijn volgende avontuur, een reis naar Canada en de VS! Dit keer geen route van A naar B, maar een reis naar diverse bestemmingen, met verschillende voertuigen en in wisselend gezelschap.

Ik begin in Vancouver, waar ik drie jaar geleden ook al eens was. Nog een keer een dagje rondkijken, dit keer vanuit mijn AirBNB in hartje centrum, vlak bij de haven. Ik slaap bij twee nogal creatieve heren, werkzaam in de filmindustrie. Tsja, nu ik kind aan huis ben in de NY gay scene, wordt het tijd voor die van Vancouver!

Dinsdag vlieg ik per watervliegtuig naar Vancouver Island, voor een midweek bij mijn neef Marcel, die daar woont met zijn vrouw en twee zoons. Vrijdag terug en meteen in de trein naar Seattle. Vanaf daar (na een dagje rondkijken) met het vliegtuig naar Minneapolis. Daar ga ik uiteraard de stad bekijken, maar ik heb ook kaartjes voor het huis en de studio van Prince, Paisley Park.

Vanaf Minneapolis begint de road trip, via North Dakota (die moest ik nog afvinken!) en South Dakota, naar Cheyenne, Wyoming. Daar is het weer tijd voor rodeo en country bij DJ en Danielle. Dilan en René zijn er ook gezellig weer. Zij beginnen in Texas en rijden naar het noorden, ik juist vanuit het noorden omlaag. Na een dag of 5 in Cheyenne rijden we naar Denver, om vanaf daar weer terug te vliegen. Maar dat is pas op 30 juli!

Nou, de vliezen van de dame voor mij zijn niet gebroken, rustige vlucht naar Vancouver gehad. De douane is niet te vergelijken met de VS (of ik had mazzel), ik stond binnen 5 minuten bij de bagageband. Koffer was zowaar ook gearriveerd, dus ik kon meteen richting de trein. 11 haltes, deels ondergronds, naar hartje Vancouver. Vanaf daar was het nog een kwartiertje lopen naar mijn gastheren Sheldon en Shane en aangezien het prachtig weer is, ben ik gaan lopen. Van het drukke centrum een prachtige rustige groene straat in, om de hoek van de leuke winkeltjes en restaurantjes. Het leek erop dat ik weer een mooi plekje had uitgezocht! En inderdaad! Ik slaap op de bovenste etage van een klein appartementencomplex. Sheldon kwam naar beneden om mijn koffer te dragen en begroette mij in onvervalst Nederlands! Zijn voorouders blijken Nederlands en hij heeft zelf een jaar in Boskoop (of all places) gewoond. Ze hebben een super leuk klein appartement met een leuk dakterrasje met uitzicht over de stad. Ik heb een eigen slaapkamer en we delen de rest. Hij is naar Vancouver gekomen omdat hij op het platteland geen homo kon zijn. Sterker nog, zijn ouders negeren het nog steeds. Die wonen in een Nederlandse gemeenschap op dat platteland en gaan iedere week met hoeden en kousen naar de protestantse kerk. Tsja.

Na even een kwartiertje te hebben gerust heb ik mijn cowboylaarzen voor gympen verruild en ben ik een rondje gaan lopen om iets te eten te scoren. Het stikt van de eettentjes, kennelijk is het de Aziatische wijk hier want je wordt doodgegooid met sushi, Koreaans etc. Voor mij werd het een Libanese chicken wrap. Zalig. Ik heb ‘m net opgegeten aan het water van English Bay, waar het een drukte van jewelste is. Mensen zitten aan het water, sommigen met barbecue, er is muziek, enorm gezellig. Ik zit heerlijk in het zonnetje dit stukje te schrijven en ben eigenlijk nog verrassend fris. Ik heb hooguit een uur geslapen en in NL is het 5 uur ‘s ochtends, dus ik verwachtte eigenlijk allang ingestort te zijn. Deze stad voelt zo goed! Het is gezellig, schoon, de mensen zijn vriendelijk.. leuk om morgen weer een dagje rond te kunnen kijken! Ik loop zo lekker terug naar ‘mijn’ appartement en drink nog een drankje op het dakterras. En dan gauw slapen om hopelijk morgen weer fris te zijn! Benieuwd naar de jetlag vannacht.. Tot morgen!

1. Dilan:
    Nice! Klinkt erg goed allemaal, een mooi begin 😎
  2. Artha:
    9 juli 2018
    Leuk weer iedere dag een blog! En stoer van je om met koffer te gaan lopen.
  3. Onno:
    9 juli 2018
    Fijn dat je heel bent overgekomen. Ziet er allemaal prettig uit.
    Boskoop!!!, pfff om de hoek.
  4. Annemieke:
    11 juli 2018
    Heee tof dat je weer op vakantie bent. Kan ik weer dagelijks genieten van al je belevenissen. Heel veel plezier!!