Dag 12: van Grand Forks naar Minot

19 juli 2018 - Minot, North Dakota, Verenigde Staten

Heerlijk toch, hoe een dag altijd anders loopt dan je van tevoren verwacht!

Vanmorgen de dag begonnen met onze kale zwemmer, zoals ik ‘m altijd oneerbiedig noem. Maar ja, Maarten is kaal (meestal) en zwemt (heel vaak en heel lang). De Elfstedenzwemtocht komt snel dichterbij dus er moeten af en toe wat dingen geregeld worden.

Daarna gauw de auto in, op weg naar Minot (wat je overigens vrij plat uitspreekt als Maainat). Het eerste stuk was vrij saai. Eigenlijk een soort Nederlands landschap, vlak, gras, alleen hier geen koeien te zien. Sterker nog, eigenlijk niets te zien, niet eens huizen. Ik sprak rond 12en mijn vader en vertelde hem dat ik ongeveer niets of niemand tegen kwam en mij ernstig af vroeg waar die mensen hier van leven, want er was ook niet echt landbouw te ontdekken.

Maar zo zie je maar, kort daarna veranderde het landschap. Ineens zag ik dat er mais werd verbouwd en zaten er bedrijfjes langs de weg die in “North Dakota dry beans” deden. Geen idee wat het zijn maar het groeit hier kennelijk. Er waren wat vaker huizen te zien en de aangekondigde dorpjes waren groter dan drie huizen en een scheve schuur.

In de tussentijd luister ik natuurlijk naar country (zie video) en daar werd vermeld dat er een leuk museum was in Rugby. Nou had ik dat net op een bord zien staan, dus even opgezocht en ja hoor, daar zou ik een kwartier later langs rijden. Tijd voor een potje Rugby dus!

Toen ik Rugby binnen reed, bleek dit plaatsje het letterlijk (geografisch) middelpunt van Noord Amerika te zijn! Pik je dan toch mooi weer even mee!

Maar eerst naar het museum. Dat bleek echt bijzonder. Het is een verzameling van meer dan 30 gebouwen, de meeste 100 jaar oud, die in zijn geheel naar deze locatie zijn verplaatst. De meeste ‘objecten’ zijn gedoneerd door nazaten van pioniers, die zich hier ooit hebben gevestigd. Veel Noren. Alle gebouwtjes staan op een soort plein en kun je gewoon in lopen. Dat zou in NL weer nooit mogen.. Zie foto’s en video! (Artha heeft geklaagd dat er te weinig foto’s en video’s zijn, dus dat maak ik even goed...)

Na het museum, waar ik toch al gauw een uur mee zoet was, ben ik natuurlijk even naar het exacte middelpunt van Noord Amerika gereden, drie blokken verderop.

En toen het laatste stukje, een uurtje nog! Helaas bleek mijn TomTom de straat niet te kennen waar mijn inmiddels geboekte hotel zit... gelukkig heb ik inmiddels een VS telefoon en Google maps weet alles.

Achter de toonbank mijn zoveelste Indiase gastheer. Ik begin dat taaltje bijna te verstaan.. kamer is weer prima en dat voor 40 euro!

Ik had enorme trek in een echte maaltijd en niet weer een hamburger en slappe frieten. En ja hoor, van alles in de buurt. Het is The Longhorn Steakhouse geworden, waar ze nog vlees verkopen dat naar vlees smaakt! Aardappelpuree erbij, lekkere salade, wijntje, kan niet beter. Onderweg nog even langs de TJ Maxx gegaan, zowaar nog een Tommy H jurkje gescoord én leuke Allstars voor de dochter van Klaas! Die is 1 geworden en helaas heb ik het partijtje gemist..

Nu ga ik aan mijn toetje, een key lime jar (oftewel een potje met limoentaart) en dan rol ik terug naar mijn hotel. Tot morgen!

1. Annemieke:
    20 juli 2018
    Dankjewel artha voor de klacht, super leuk om meer foto’s te zien. Nou nog een foto van je aankopen, nieuwe sneakers, jurkjes. Ik ben nieuwsgierig! Goeie reis weer!
  2. Artha:
    20 juli 2018
    Mee eens Annemieke, hoe meer foto’s hoe leuker!